Być może nie musisz znać sposobu obliczania BMI. Jeżeli chcesz jedynie poznać swój wskaźnik masy ciała, użyj tego kalkulatora:

Oblicz swoje BMI

 

 

BMI - wzór dla mężczyzn i kobiet od 20 roku życia

 

Obliczeń dokonać możemy również samodzielnie w banalny sposób. Dla osób starszych niż 20 lat, sposób jest taki sam, niezależnie od płci. Wystarczy znać wzrost oraz wagę oraz elementarne zasady matematyki:

 

wzór BMI

 

Mówiąc opisowo, należy podzielić masę (wagę) ciała podaną w kilogramach przez kwadrat wartości twojego wzrostu w centymetrach.
Wzór BMI w Excelu można pobrać tutaj.

Wskaźnik ten wymyślił belgijski statystyk, Lambert Qetelet i z początku nazywany był jego imieniem- Wskaźnik Queteleta II. Jak to bywa z danymi statystycznymi, jest to maksymalne proste narzędzie które koreluje jedynie wzrost do wagi badanych osób. Rozwiązanie takie ma oczywiście swoje wady i zalety.

 

Co z dziećmi i osobami do 20 roku życia?

 

Wskaźnik masy ciała dla osób do 20 roku życia interpretuje się inaczej niż w przypadku dorosłych mężczyzn i kobiet. Co prawda wzór BMI dla dzieci jest taki sam i można korzystać z naszego kalkulatora, jednak do oceny wyników posłużyć się trzeba siatkami percentylowymi. Dodatkowo, wyniki interpretuje się inaczej w przypadku dziewczyn i chłopców.

Powód takiego stanu jest prosty a wpływają na niego dwa główne czynniki:
poziom tłuszczu zmienia się z wiekiem;
poziom tłuszczu różni się między dziewczętami i chłopcami.

 

Interpretowanie wyników

 

Wyniki najłatwiej zinterpretować za pomocą poniższej tabeli. Znajdź na niej swój wynik i odczytaj w jakiej grupie się znajdujesz. Jest to tak zwana podstawowa klasyfikacja.

 

tabela rozszerzona Body Mass Index

Możesz również skorzystać z naszego kalkulatora. Każdy wynik jest tam dokładnie opisany.

 

Na co zwrócić uwagę?

 

Z wyników dowiemy się, czy warto zainteresować się stanem naszego zdrowia – i tylko tyle. Należy pamiętać, że wzór BMI nie uwzględnia wielu ważnych czynników, jak budowa ciała czy inne indywidualne predyspozycje. Nie uwzględnia też różnic w wadze tkanki mięśniowej i tkanki tłuszczowej. Dla przykładu osoby wysokie, o atletycznej budowie często zgodne z obliczeniami mają niedowagę, gdy rzeczywiście ich zdrowie nie jest zagrożone i nie powinny się niczym martwić.

Warto również pamiętać, że Body Mass Index nie powinny obliczać kobiety w ciąży a osoby młodsze niż 20 lat musą interpretować wyniki za pomocą siatek percentylowych.