Jeżeli chcesz od razu sprawdzić czy masz idealną wagę w porównaniu do wzrostu, po prostu użyj tego kalkulatora:

Oblicz prawidłowe BMI

 

 

Wzrost i waga to podstawowe parametry, dzięki którym można określić czy dana osoba prawidłowi się rozwija. Mówią nam one czy cierpimy na niedowagę, mamy prawidłową wagę czy dolega nam otyłość. Warto zaznajomić się ze sposobem obliczania wskaźnika BMI.

Tabel, który mówią nam o tym, jaka powinna być waga i wzrost w zależności od płci czy wieku jest całkiem sporo. Warto przynajmniej z kilkoma z nich się zapoznać. Dzięki temu, będziemy mogli porównać, czy właściwie się rozwijamy. A jeśli nie, można będzie podjąć działania zmierzające ku zmianie tego stanu rzeczy. Jedna z tabel została przedstawiona poniżej.

 

tabela idealnego wzrostu do wagi

 

Można z niej wyczytać, jaką wagę w zależności od wzrostu powinna mieć kobieta, a jaką mężczyzna. Został uwzględniony podział na budowę gości. Podano wskaźniki dla osób o budowie drobnokościstej i grubokościstej.

Dzięki dokładnemu przeanalizowaniu tej tabelki, będziemy mogli odpowiedzieć sobie na pytanie czy nasza waga jest odpowiednia, czy jednak powinniśmy coś z nią zrobić.

 

Czym jest BMI?

 

Podstawowym sposobem na obliczenie stosunku wzrostu do wagi ciała jest czynnik BMI czyli Body Mass Index. Został opracowany w 1869 roku przez belgijskiego statystyka Lamberta Qeteletowa.

Należy podkreślić, że BMI może obliczyć każdy, ponieważ jest to niezwykle proste. Wzór jest taki sam dla kobiet i mężczyzn, a wygląda następująco:

 

wzór BMI

 

Jak widać, nie jest on skomplikowany (mimo tego więcej o wzorze BMI piszemy tutaj), dlatego na pewno poradzić sobie z wykonaniem obliczeń. Dzięki temu, że wystarczy podać zaledwie dwie dane – wzrost i wagę – wszystko odbywa się w banalny sposób.

 

Jak ocenić odpowiednią wagę do wzrostu?

 

Po to wykonujemy obliczenia (skorzystaj z naszego kalkulatora), aby dowiedzieć się co otrzymany wynik oznacza. Przede wszystkim otrzymamy odpowiedź, czy nasza waga jest odpowiednia do wzrostu, jaki posiadamy. Podstawowa klasyfikacja zakłada, że możemy mieć niedowagę, nadwagę lub mieć wszystkie współczynniki w normie. Normą będzie, jeśli uzyskany wynik wyniesie od 18,5 do 24,99. Każdy wynik, który będzie niższy od podanego będzie oznaczał niedowagę, a wyższy nadwagę.

 

Dla kogo BMI jest nieodpowiednie?

 

Wiele osób zarzuca twórcy BMI, że system nie uwzględnia w obliczeniach różnicy w wadze tkanki mięśniowej i tkanki tłuszczowej. Oznacza to, że np. niska osoba mająca duży przyrost masy mięśniowej, może uzyskać wynik świadczący o nadwadze, co nie będzie prawdą.

BMI nie jest odpowiedni zarówno dla kobiet w ciąży, jak i dla dzieci. Nasze pociechy badane są za pomocą siatki centylowej. Zachodzą również różnice w interpretacji uzyskanych wyników. Inaczej analizuje się uzyskany wynik u dzieci starszych, a inaczej u dzieci młodszych.

 

Jak często kontrolować wagę?

 

Dbanie o siebie jest sprawą nadrzędną. Istotne jest, aby sprawdzać stosunek wzrostu do wagi regularnie. Jeśli obliczenia będą wykonywane w stałych odstępach czasu, można będzie uzyskać miarodajne wyniki.

Jeśli nasze wyniki odbiegają od normy, konieczne jest prowadzenie dziennika osiąganych rezultatów. Można pokazać go lekarzowi, dietetykowi lub trenerowi personalnemu. Będzie to dla nich wskazówka, jakie leczenie podjąć oraz jaką dietę powinno się zastosować, aby poprawić rezultaty.